A nap kérdése

Szereted a fahéjas/kakaós csigát? 

Mert ha igen, akkor most figyelj jól. Elmesélem, hogy szoktam csinálni, te pedig próbáld ki, ha gondolod, hátha megtetszik ez a recept neked is. 

Szóval. 

Vegyél valami jó féle lisztet, mondjuk Vitamill sütilisztet, vagy Nagyi Titka finomlisztet (én most az utóbbit használtam, most először vettem, és kiállta a próbát), és egy nagyobb tálba tedd bele kb. a 3/4 részét az összesen szükséges 70 deka körüli mennyiségnek. 

Ehhez kell adni 3 tojás sárgáját, némi cukrot (a mennyiség attól függ, mennyire vagy édes szájú, én most két evőkanállal tettem bele).

Aztán következik 5 dkg vaj felolvasztva.

Itt jegyzem meg, hogy ha igazán finomat szeretnél, és van éppen időd is bajlódni vele, köpülj vajat otthon te magadnak, mint ahogy én tettem ma. Semmi ördöngősség az egész, csak normális tejszínt kell szerválni hozzá. Én most Cserpest vettem, továbbá a nagyobb piacokon szokott lenni tejbolt, ahol szintén beszerezhető; utóbbival viszont óvatosan kell bánni; a higiénia miatt akkor vásárolj tőlük, ha ismered őket tényleg. 

Ha megvan a tejszín, semmi más teendőd nincs vele, mint egy tálba önteni és robotgéppel addig verni, amíg a kezed bírja a vaj darabosan kicsapódik az íróból. Látni fogod, mikor lesz jó, amikor is szépen leszűröd pl. egy sűrű szövésű szitán, vagy erre rendszeresített egyszerű függönyön keresztül, vagy egyszerűen csak a tenyeredbe fogod (ahogy én szoktam), és miközben szépen megformázod, az ujjaid között majd lecsepeg a leve (amit persze nem öntesz ki, hiszen az író nagyon egészséges).

Ha a vajat nem sütibe rakod, hanem pl. kenyérre szeretnéd kenni, kedvedre fűszerezheted ezen a ponton, mondjuk zöldfűszerekkel, hagymával, színes borssal, stb. 

A kovászhoz langyosítani kell tejet (úgy két decit szoktam) benne cukorral, és ebben felfuttatni 5 dkg élesztőt. (Nem azt a poros szutykot, hanem igazit persze). Én úgy szoktam, hogy nem közvetlen a tejbe dobom rögtön, hanem előtte szépen elmorzsolom egy darab kéztörlőpapírra mondjuk, és úgy szórom a meleg tejbe. Akkor van kész a kovász, ha szépen feljön az élesztő a tej felszínére és gyönyörű, egybefüggő, lágybarna szőnyeget alkot  rajta. 

A felfuttatott élesztős tejet is hozzá kell önteni a többi cucchoz, továbbá - ha még szükséges - tejet is kell még adagolni és következik a dagasztás. Erős kezűeknek kézzel, kevésbbé erős kezűek - mint én - a robotgép dagasztó villáival essenek neki a feladatnak. 

Ne kérdezd, meddig kell dagasztani, mert fogalmam sincs... Nekem kb. 25-30 percig szokott tartani. Amikor jó lesz, tudni fogod, mert szépen elválik a tészta az edény falától. Tejet úgy tegyél hozzá, hogy a tészta se túl kemény, se túl lágy, de olyan finom könnyű legyen. 

Mikor elkészült, tedd el legalább egy órára pihenni és kelni valami meleg helyre. Én úgy szoktam időzíteni a kelesztést, hogy a szárítógépet is akkor indítsam be; annak a tetején kiválóan érzi magát a tészta, és mire a ruhák megszáradnak, ő is szépen megdagad:)

Nem javaslom, hogy elfelejtkezz róla, mert akkor úgy fogsz járni, mint én a múltkor, hogy majdnem kifutott a 10 literes lábasból (elmentünk bicajozni egy kicsit, amiből majdnem három órás tekerés lett):)

Ha megkelt, jó. Ha valamiért nem jön fel a tészta, akkor is no para, majd sütés közben kialakul, ne add fel. 

Na és akkor következzen a nyújtás, amihez először kiöntöd a tésztát a deszkára (én el is szoktam aztán felezni és az egyik felét félrerakom, mert kicsi a daszka, meg a tepsibe is így fér el egy adag úgyis). Egy nagyobb téglalapot kell formázni a tésztából. Ne legyen túl vastag, de nem tudom, pontosan mennyi az annyi: 0,5-1 cm között valahol. Mikor meg vagy ezzel, kend be az egészet egyenletesen étolajjal, majd szórd meg fahájas cukorral (egy csomag őrölt fahéjhoz annyi cukor, hogy ne legyen keserű), vagy cukrozott kakaóval (dettó). Ehhez már van képem:)

IMAG0558.jpg

Aztán tekerd fel óvatosan, és jó éles késsel szeleteld le úgy 1 cm-es széles csigákra, amiket pedig szépen fektess egy sütőpapírral megágyazott sütőlapra. Nézd csak! Ők voltak az utólsó pár darab, akik még vártak a sorukra...

IMAG0565.jpg

Nem kell sokáig sütni a csiguszokat, 175 °C-on 20-25 perc elég nekik. 

Ha nem szeretnéd, hogy kiszáradjanak, az utolsó 5 perc előtt (mikor azért már szép barnák, de még nincsenek kész teljesen) kapd ki gyorsan a sütőből a tepsit és langyos vaníliás tejjel kenegesd meg a sütiket szépen. Nem kell úszniuk a tejben, csak lightosan bánj vele, de jusson mindenhova azért. Ezután a művelet után már tényleg csak pár perc sütés elég nekik. 

Aztán lehet tömni befele, ahogy Bandita tette uzsonnára, na és én a kávém mellé, mert amíg a tészta kelt, leszőrtelenítettem a puncim, és az mindig úgy fáj ennyi meló után megérdemeltem:)

IMAG0568.jpg